کارگاه آموزشی ارتباط حرفه ای در سازمان بر اساس مدل DISC
مبحث اخلاق حرفهای و سازمانی امروزه نقش پراهمیتی را در حوزه مدیریت سازمانی پیدا کرده است، به گونهای که اخلاقیات و مباحث مربوط به آن همچون عدالت، انصاف، تعهد و حقوق فردی و سازمانی نقش پررنگ و مهمی یافته است.
بنابراین مدیران وکارکنان سازمانها برای ایفای امور سازمانی خود علاوه بر معیارهای سازمانی و قانونی نیاز به شناخت الگوی رفتاری همکاران خود دارند تا با توجه به خصوصیات و ویژگیهای عمومی فرد و شناخت نقاط قوت و قابل بهبود ایشان، نحوه ارتباط با فرد و افزایش قدرت تطبیق با مدل رفتاری مخاطب، نحوه ایجاد انگیزش در افراد و کمک به رشد آنها، تبیین مدلهای علمی و کاربردی ارتباط مؤثر با دیگران به منظور حل و فصل تنشهای سازمان و افزایش میزان کارآیی افراد، مدیریت بهتر افراد جهت تاثیر گذاری بیشتر بر آنها و افزایش بهره وری فرد و سازمان، تجزیه و تحلیل شغلی افراد به منظور نیازسنجی و برنامه ریزی آموزشی، کمک در شناسائی استعدادها برای جانشین پروری ، ارتقاء و ... سنجش و گزینش افراد در زمان جذب ،آموزش و توسعه منابع انسانی ، پاداش و جبران خدمت و ... افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان فروش و رشد میزان فروش آنها، مدیریت بهتر تیم های کاری با شناخت بهتر ویژگی های رفتاری افراد و توانمندی های ایشان، سازمان را یاری دهند.
تیپ نمای شخصیتی DISC معیاری است برای شناختن و رمزگشایی کردن از رفتار افراد و پیش بینی رفتارهایی که به طور معمول از آنها مشاهده می شود. این مدل کمک می کند که با افراد متفاوت در موقعیت های گوناگون موثر و موفقیت آمیز تعامل نماییم. شناخت رفتار و تحلیل آن، اولین قدم جهت شناخت خود و شناخت دیگران می باشد. بنابراین اگر بدنبال بهبود ارتباطات میان فردی در سازمان می باشیم؛ باید به افراد کمک کنیم که خود را بشناسند و تعریف درستی از ویژگی های رفتاری خود داشته باشند، نقاط قوت و قابل بهبود خود را در حوزه رفتار بدانند و در ارتباط با دیگران نیز توانایی شناخت ویژگی های رفتاری مخاطب را داشته باشند، همچنین دلایل رفتار دیگران را درک نمایند و توانایی مطابقت مدل رفتاری خود با دیگران را داشته باشند. این فرایند جزء پیچیده ترین و سخت ترین قسمت ارتباط است و دلیل آن پیچیده بودن انسان است.
در همین راستا، کارگاه آموزشی ارتباط حرفه ای در سازمان بر اساس مدل DISC ویژه همکاران با حضور آقای علی فتاحی عبدی زاده کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی برگزار گردید و همکاران با انجام تست های DISC الگوی رفتاری خود را تعیین نموده و پس از بررسی الگوهای رفتاری، همکاران با الگوی رفتاری مشابه گروه بندی شده و ویژگی های رفتاری خود را ارائه نمودند.